Resultaten Stap 1. Verdiepen

Reizend onderzoek

 

De interventie

In de zomer van 2021 is Muzus door Nederland gereisd met de straatinterventie ‘De Biecht van De Toekomst’. Zo stonden we o.a. op het strand bij Monster, bij de IJ-hallen in Amsterdam en op de High-Tech Campus in Eindhoven. In de interventie stappen deelnemers in een interactief biechthokje en worden ze door het beluisteren van een toekomstig voicemailbericht meegenomen naar een mogelijke persoonlijke toekomst. Na afloop van het voicemailbericht worden deelnemers gevraagd om hun grootste zorgen, gebreken, succesverhalen en spijtbetuigingen te delen in een biecht. Middels ‘De Biecht van De Toekomst’  zijn er met meer dan 60 Nederlanders met diverse achtergronden en leeftijden gesprekken gevoerd.

 

Het ontwerpen van de straatinterventie is een iteratief process geweest. Uit elke iteratie in het ontwerpproces, zijn er leerlessen en ontwerpcriteria gehaald, die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het definitieve ontwerp van de ‘De Biecht van De Toekomst’. Onderstaande afbeeldingen laten eerste try-outs zien die hebben geleid tot het definitieve ontwerp.

Voor de volledige ervaring van de ‘De Biecht van De Toekomst’ doorlopen deelnemers drie opeenvolgende stappen; de ‘Intake quiz’, een ‘Bericht uit de toekomst’ en ‘De biecht’.

 

1.Intake quiz

Door de intake quiz maken deelnemers op een speelse en laagdrempelige manier kennis met het onderwerp. In de quiz worden zeven stellingen met meerkeuze antwoorden doorlopen waardoor de houding naar de toekomst van een deelnemer wordt ontdekt. Aan de hand van de gegeven antwoorden, wordt een deelnemer naar het biechthokje ‘Pluk de dag’, ‘Voorbereid is zekerheid’ of ‘Sceptisch over later’ doorverwezen.

 

2. Bericht uit de toekomst

In het biechthokje hangt een telefoon die rinkelt. Wanneer de telefoon wordt opgenomen, luistert de deelnemer naar een voicemailbericht dat is onderschept uit de toekomst. In dit bericht wordt een toekomstscenario geschetst, wat er voor zorgt dat de deelnemer vliegensvlug wordt meegenomen naar een mogelijke toekomst. Dit scenario is niet louter positief, maar er komen juist obstakels in voor. Uit eerdere iteraties van de interventie bleek dat obstakels op weg naar financieel welzijn, in vergelijking met positieve gebeurtenissen, deelnemers het beste aanzetten tot nadenken en reflectie. Het voicemailbericht helpt mensen in het maken van een voorstelling van de toekomst die zo ver weg is, en dient daarnaast als opening voor een diepgaand gesprek.

Ieder voicemailbericht begint met het scheppen van herkenning en een blijk van waardering, gebaseerd op de persoonlijke levensinstelling: “Jij geniet met volle teugen van elke dag. Ik bewonder hoe positief jij in het leven staat!”. Dit wordt opgevolgd door een obstakel dat plaats zal vinden in hun toekomstig leven en hun pensioen kan beïnvloeden. Vervolgens wordt er een tweede keer ingespeeld op het karakter van de deelnemers om ervoor te zorgen dat zij zich zoveel mogelijk herkennen in het scenario. “Ik vind het knap hoe veerkrachtig je was nadat je thuis kwam te zitten.”, en wordt het voicemail gesprek afgesloten met een pakkende vraag, zoals: “Zo terugkijkend, is er iets wat je anders had gedaan?” of “Wat voor advies zou je mij geven met jouw kennis van nu?”

 

3. De biecht

Na afloop van het voicemailbericht worden deelnemers gevraagd om hun grootste zorgen, gebreken, succesverhalen en spijtbetuigingen te delen in een biecht. Hoe voelen zij zich en wat raakt ze, na het horen van het toekomstscenario? Welke vragen of gedachten roepen de berichten op, wat hebben ze zich nooit eerder gerealiseerd of nooit durven vragen?

 

Eerste impressie 

Het onderstaande filmpje geeft een impressie van de eerste twee onderzoeksdagen; het strand in Monster en de IJ-hallen in Amsterdam. Daarnaast, wat niet terug te zien is in het filmpje, hebben we gesproken met Nederlanders op de High Tech Campus en Dutch Design Week in Eindhoven.

 

Straatinterviews

Aan de hand van de ervaring met de interventie gaan we een verdiepend gesprek aan met de deelnemers. Hierin zoeken we antwoord op de vraag ‘Wat Nederlanders aanzet tot actie met betrekking tot hun financiële welzijn voor later?’ Deze gesprekken resulteren in inzichten in drie categorieën; het imago en de houding ten opzichte van pensioen, de triggers en obstakels die Nederlanders aanzet om over hun financiële welzijn voor later na te denken en de levensgebeurtenissen die hun financiële welzijn, en hun beeld van pensioen, beïnvloeden.

 
 

Houding

“Toen ik begon met werken heb ik gezegd ‘maak dat geld maar gewoon naar mij over, ik ga zelf wel sparen’. Dat heb ik vervolgens 20 jaar niet gedaan. Shit!”

 

Trigger

“Ik heb in een korte periode drie collega’s vlak voor hun pensioen zien overlijden, laat het geld dus nu maar rollen want je weet niet of je het redt.”

 

Levensgebeurtenis

“Toen mijn partner overleed realiseerde ik mij pas hoe we het geregeld hadden. Toentertijd dachten we ‘Als het zo op papier staat zal het wel goed zijn’. Pas toen hij overleed kwam ik er achter dat mijn dochter maar tot haar 21e een bijdrage krijgt.”