Resultaten Stap 3. Vernieuwen

Concept OVERmorgen

Hoe kun je….pensioen tastbaar maken?

Een ruim jaar hebben we met de pensioensector aan dit vraagstuk gewerkt. En nu, na een jaar, kunnen we eindelijk antwoord geven op die hoofdvraag. 

Pensioen maak je tastbaar door… het NIET over pensioen te hebben.

Maar, door te focussen op vragen die NU in je leven spelen, en daarin de koppeling te maken naar de financiële impact voor morgen. Daarom ontwierpen wij OVERmorgen. Hét platform voor jongeren en starters op de arbeidsmarkt die in hun werkende leven tegen belangrijke vragen aanlopen: Wil ik parttime gaan werken? Wat voor invloed heeft jobhopping op mijn carrière? Kan ik een tijd met onbetaald verlof? Dat dit invloed kan hebben op je financiën is voor veel mensen wel duidelijk, maar de link met pensioen wordt niet snel gelegd of soms helemaal vergeten. OVERmorgen is een platform dat werkgevers kunnen aanbieden aan hun werknemers om ze te ondersteunen bij deze vraagstukken. Op een speelse manier worden belangrijke vraagstukken behandeld: elk thema heeft een introductiefilmpje, je kan je eigen kennis testen in een quiz, experts geven antwoord op al je vragen in een verdiepende podcast, en je wordt doorverwezen naar meer relevante informatie.  

 

Hoe ziet OVERmorgen er uit? 

Het ontwerp van OVERmorgen staat live op deze projectwebsite onder het kopje Overmorgen. Bekijk het ontwerp om alvast een beeld te krijgen van de modules die erop komen te staan, en de eerste uitgewerkte module ‘Parttime werken, hoe vrij ben ik dan?’   te bekijken en doorlopen. [link naar OVERmorgen

 

 

 Hoe werkt OVERmorgen?  

Bekijk hieronder het gebruiksscenario van OVERmorgen en zie hoe het platform gebruikt kan worden door werkgevers en werknemers. 

Wat is de meerwaarde voor werknemers en werkgevers?  

Het doel van OVERmorgen is om werknemers te helpen bij onderwerpen die nu bij hen spelen en werkgerelateerd zijn en die financiële impact hebben voor later. Met OVERmorgen kunnen zij laagdrempelig, op een voor hen geschikt moment en in hun eigen tempo relevante informatie over een onderwerp tot zich nemen om daarmee bewustere keuzes te maken voor nu en later. 

Voor werknemers 

OVERmorgen helpt de werknemers die nog niet echt met hun financiële toekomst bezig zijn om daar stap voor stap zelfstandig informatie over in te winnen. Zij worden daarbij getriggered op onderwerpen die nu bij hen spelen, zoals parttime werken of een sabbatical voor een langere- of kortere periode. Vaak zijn de regelingen daaromtrent niet duidelijk, de financiële impact op langere termijn niet bekend of niet helder en is er tevens schroom om hierover het gesprek aan te gaan met hun leidinggevende of personeelszaken. 

Met OVERmorgen kunnen zij zelfstandig en in de tijd van de baas informatie vinden over een onderwerp dat nu voor hen relevant is. De informatie over een item wordt op een heel laagdrempelige manier gebracht door mensen in wie zij zich kunnen herkennen. 

Dit geeft de doelgroep vertrouwen en rust en daardoor durven en kunnen zij beter een gesprek met hun werkgever aangaan en voorbereiden op het onderwerp dat nu bij hen speelt. Ook is de drempel lager om deze onderwerpen met familie, vrienden en collega’s te bespreken. 

 

Voor werkgevers 

Werkgevers en HR-managers zijn zelf ook niet altijd op de hoogte wat er speelt bij hun werknemers. In een krappe arbeidsmarkt is het van belang om aan te tonen dat zij invulling geven aan eigentijds werkgeverschap om daarmee wellicht ook de loyaliteit van de werknemers aan de organisatie te vergroten. Door OVERmorgen kan de dialoog en de verbinding tussen werkgever en werknemer positief ondersteund worden. 

Ook zijn niet alle werkgevers enHR-managers zelf even goed op de hoogte van alle regelingen. OVERmorgen kan daarom hen ook triggeren om beter op de hoogte te blijven en te zijn van de diverse regelingen die haar werknemers aangaat.  

Met OVERmorgen worden vraagstukken die nu spelen bij werknemers zo simpel en laagdrempelig mogelijk tastbaar gemaakt. Het helpt hen om bewustere keuzes voor nu en morgen te maken in dialoog met hun werkgever. En geeft daarmee ook invulling aan een waardevolle relatie tussen werkgever en werknemer.

 Hoe sluit OVERmorgen aan bij de wensen en behoeften van werkgevers?

Kwantitatieve validatie OVERmorgen 

Na een kwalitatieve fase waarin diverse HR-managers en werkgevers het platform is voorgelegd met de vraag wat het voor hen oplost en toevoegt, hebben we vervolgens een kwantitatieve validering uitgevoerd. Het doel van dit onderzoek is antwoord geven op de vraag of de introductie van OVERmorgen aansluit bij de wensen en behoeften van werkgevers met betrekking tot hun rol naar werknemers op het gebied van pensioenvoorlichting. Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction onder 731 HR-managers en werkgevers. 

Concreet is getoetst of het platform tegemoet komt aan de uitgangspunten: 

  • Draagt het bij aan het onderwerp pensioen bespreekbaar maken voor de werknemer en diens werkgever?  

  • Draagt het bij aan drempelverlaging voor de werknemer om zich te informeren over pensioen en meer breed over gevolgen van bepaalde veranderingen in het arbeidscontract? 

  • Spreekt deze wijze van informeren die doelgroep aan die zich anders niet bezighoudt met de financiële gevolgen van gedrag en pensioen? (Past het platform bij de gekozen wereld links onderin, waarin mensen zijn opgeslokt door het dagelijkse leven?)

Overige vragen die gesteld zijn betreffen de triggers en barrières voor de werkgevers/HR-managers om het platform intern aan de eigen medewerkers aan te bieden 

De resultaten uit het onderzoek zijn veel belovend en leiden tot de conclusie om het platform OVERmorgen verder te ontwikkelen en in de markt te zetten door het aan werkgevers aan te bieden. Met name bedrijven met 10 en meer werknemers staan hiervoor open. Het platform ondersteunt de werkgever in diens wens invulling te geven aan zorgplicht en goed en eigentijds werkgeverschap. De opzet en uitstraling passen uitstekend bij de doelgroep die primair staat in de gekozen ontwerpwereld: mensen (met een focus op jongeren en starters) die opgeslokt zijn door het dagelijkse leven, geen voorstelling van de toekomst kunnen maken en niet actief bezig zijn met hun financiële welzijn. Ze laten zich niet informeren over financiële gevolgen van keuzes nu voor later.  

“Goed voor bewustwording van werknemers” 

“Jongeren leren denken aan later” 

OVERmorgen is vernieuwend, verfrissend, informatief en slaagt erin de kloof te overbruggen om onderwerpen die zelden aangekaart worden wel te gaan bespreken. Het geeft de werknemer inzicht in diens financiële toekomst en draagt bij aan weloverwogen keuzes. Daarnaast geeft het de werkgever inzicht in de onderwerpen waar diens medewerkers vragen over hebben. Het samenbrengen van de inzichten en deze bespreken brengt de werkgever en werknemer dichterbij elkaar. Eén van de voordelen hiervan is dat het de werkgever in staat stelt personeel te behouden en wellicht vanuit positief employer branding geschikt personeel aan te trekken. Een win-win in deze krappe arbeidsmarkt.  

Driekwart van de werkgevers zou het anderen aanraden OVERmorgen aan het personeel aan te bieden. Als afzender van het platform denken de werkgevers vooral aan het ministerie van SZW en de eigen pensioenaanbieder. 

Download het kwantitatieve onderzoeksrapport door op de afbeelding te klikken.

 Wat is er nodig om OVERmorgen te implementeren? 

Om OVERmorgen succesvol te implementeren, zijn er nog een aantal stappen te zetten. In de implementatie-roadmap zijn deze stappen uiteengezet in twee fasen met bij bijbehorende vragen. Binnenkort komt het consortium bij elkaar om met elkaar in gesprek te gaan over fase 1, en kan er bepaald worden wie er bij de verdere ontwikkeling van OVERmorgen betrokken wil zijn.