Op weg naar het concept.

Even terugblikken…

…we zagen elkaar tijdens de Q&A op 21 april.

We hebben een groot deel van het consortium afgelopen maand gezien tijdens de Q&A. Tijdens de Q&A namen we jullie mee door de 6 uiteindelijke concept-ideeën die zijn voorgelegd aan de doelgroep. Vervolgens besprak Irene de resultaten van het kwantitatieve onderzoek over de zes concept-ideeën, en was er daarna ruimte voor vragen over deze resultaten, en over de inhoud van de concepten. Dank voor jullie aanwezigheid, en de scherpe vragen.

De zes concept ideeën.

…de resultaten van de doelgroep zijn binnen.

Motivaction voerde onder meer dan 300 werkende Nederlanders een onderzoek uit rondom onze zes concept-ideeën. Voor dit onderzoek werden de deelnemers gevraagd om de concepten te beoordelen. De deelnemers kregen zowel gesloten vragen, ter beoordeling van de ideeën, als open vragen, ter verduidelijking van die antwoorden. Bij het verwerken van de resultaten is er met extra aandacht gekeken naar de ‘wereld linksonderin’ waarin mensen worden opgeslokt door het dagelijkse leven, waar de focus op ligt tijdens dit project. Daarnaast is er gekeken naar verschillen tussen drie leeftijdscategorieën. Meer informatie, een infographic met de belangrijkste resultaten en het volledige rapport van het onderzoek is te vinden op de website, via https://pensioentastbaarmaken.nl/resultaten-stap-3-vernieuwen.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek rondom de concept ideeën.

…de voorkeuren van het consortium zijn binnen.

Naast het onderzoek onder werkende Nederlanders hebben we ook jullie, als consortium, gevraagd om de zes concept-ideeën te beoordelen. Jullie spraken jullie persoonlijke voorkeur uit, gaven aan welk idee het beste aansluit bij jullie organisatie en welke idee jullie het meest waardevol vinden voor onze doelgroep. Het idee van een online leerplatform, ‘Persoonlijke financiële ontwikkeling’, kwam bij alle vragen als favoriet uit de bus. Ook het idee van een gezondheidscentrum werd door jullie zeer positief beoordeeld, en de podcast eindigde op een mooie derde plek. Deze score en jullie inhoudelijke toelichting hebben we meegenomen in de keuze voor een definitieve concept richting.  

Keuze voor een concept-idee.

Met zo’n duidelijke voorkeur van zowel de doelgroep als het consortium voor het concept-idee ‘Persoonlijke financiële ontwikkeling’ hebben we besloten om die als basis te nemen om verder uit te werken. Daarbij hebben de we reacties van de doelgroep (uit het kwantitatieve onderzoek van Motivaction) bij de open vragen gebruikt om het concept te versterken. Dit hebben we samengebracht tot het concept OVERmorgen.  

Reacties op ‘Persoonlijke financiële ontwikkeling’
“Het komt vanuit de werkgever, dat spreekt mij wel aan. Het is laagdrempelig.”
“Het hoort een beetje bij de zorgplicht van een werkgever vind ik.“

OVERmorgen: het concept

In het werkende leven kun je tegen allerlei vragen aanlopen. Wil ik parttime gaan werken? Wat voor invloed heeft jobhopping op mijn carrière? En kan ik een tijd met onbetaald verlof? Dat dit invloed kan hebben op je financiën is voor veel mensen wel duidelijk, maar de link met pensioen wordt niet snel gelegd of soms helemaal vergeten.

OVERmorgen is een platform dat werkgevers kunnen aanbieden aan hun werknemers om ze te ondersteunen bij deze vraagstukken, en op die manier te bouwen aan hun ‘persoonlijke financiële ontwikkeling’.  Zo kan je leren hoe je jezelf zo goed mogelijk voorbereid op jouw (financiële) toekomst door informatie aan te bieden die aansluit bij de levensvragen van de (startende) werkende Nederlander. Op een speelse manier worden belangrijke vraagstukken behandeld: elk thema heeft een introductie filmpje, je kan je eigen kennis testen, experts geven antwoord op al je vragen in een verdiepende podcast, en je wordt doorverwezen naar meer relevante informatie. OVERmorgen wordt aangeboden door pensioenfondsen en verzekeraars, en via werkgevers geïntroduceerd bij werknemers.

De inhoud en het uiteindelijke ontwerp zijn nog in ontwikkeling. We delen alvast een sneak peek van het visuele ontwerp van het platform:

Het eerste visuele ontwerp voor het platform OVERmorgen.

OVERmorgen: waar staan we nu?

Momenteel zijn we verschillende onderdelen van het concept aan het uitwerken:

  1. Voorbeeldmodule: deeltijd werken.
    Het platform zal worden opgebouwd uit meerdere modules, ieder gebaseerd op een relevant vraagstuk. Elke module bestaat uit een introductiefilmpje, een korte quiz, een verdiepende podcast en relevante informatiebronnen. We werken nu één module van het platform uit als voorbeeld, met als thema deeltijd werken. Hiervoor hebben we onlangs een podcast opgenomen in samenwerking met Marco Winkel, HR-directeur bij Visma | Raet. De podcast zijn we nu aan het verwerken.

  2. Waardepropositie van OVERmorgen.
    Een waardepropositie laat zien hoe een nieuwe dienst/product waarde levert voor zijn gebruikers. Voor OVERmorgen werken we een waardepropositie uit voor de werkgever en werknemer.

  3. Reactie van werkgevers.
    Een belangrijk uitgangspunt van OVERmorgen is dat het wordt aangeboden via de werkgever. We hebben een zestal werkgevers geïnterviewd om hun reactie te krijgen op het concept. We hebben daarbij met HR-medewerkers van grote bedrijven gesproken, maar ook met leidinggevenden van kleine(re) bedrijven. Na deze eerste inventarisatie gaan we het concept ook op groter niveau valideren. Motivaction werkt op dit moment aan een kwantitatief onderzoek onder werkgevers.

Op donderdag 9 juni om 13:00u houden we een digitale Q&A over het concept OVERmorgen. Gedurende de Q&A bespreken we het concept en is er de gelegenheid om vragen te stellen. Jullie ontvangen hiervoor een agenda-uitnodiging.

Feestelijke oplevering

Nu we in de uitwerkfase van het concept zitten, komt ook het einde van dit project in zicht. Voor de start van de zomer willen we een bijeenkomst houden met het hele consortium. Hier zullen we het concept aan jullie presenteren, en kunnen we gezamenlijk in gesprek gaan over de vervolgstappen. Voor deze feestelijke oplevering willen we jullie van harte uitnodigen op vrijdag 1 juli om 14:30u bij Motivaction in Amsterdam. De agenda-uitnodiging ontvangen jullie per mail.

We zijn erg nieuwsgierig naar jullie reactie op het concept OVERmorgen. Mochten jullie voor de Q&A vragen hebben, mail mij dan gerust.

Tot snel!

Motivaction, Think+DO, Muzus

Previous
Previous

Oplevering OVERmorgen

Next
Next

De kansenworkshop.