Resultaten Stap 2. Verbeelden

Ontwerpvisies

 

Ontwerpvisies 

De vier mogelijke werelden van ‘financieel welzijn voor later’ zijn in kaart gebracht. Maar wat willen wij bewerkstelligen binnen deze werelden? Om te ontwerpen voor een toekomstige wereld definiëren we een visie, die de focus binnen een ontwerprichting bepaalt. Deze focus is niet beperkend in mogelijke eindoplossingen - er zijn nog steeds eindeloos veel kansen - maar geeft sturing en helderheid over het doel. In een visie staat wat het doel is van het ontwerp en welk middel we inzetten om dat te realiseren.

Laten we als voorbeeld kijken naar een fastfoodketen. Wanneer deze keten het doel heeft om komend jaar zoveel mogelijk hamburgers te verkopen en daarvoor willen zorgen door hun hamburgers er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien, zou de ontwerpvisie als volgt geformuleerd kunnen worden: ‘We willen mensen activeren om hamburgers te kopen (doel) door onze hamburgers visueel aantrekkelijk te presenteren (middel)’. De uitdaging van pensioen tastbaar maken zit een stuk complexer in elkaar, maar dit voorbeeld illustreert de opbouw en het doel van een ontwerpvisie.

Gekozen wereld en visie

Gezamenlijke keuze

Als consortium hebben we tijdens de presentatie rondom het framework gezamenlijk de keuze gemaakt voor de wereld linksonder, met de bijbehorende visie; ‘We willen mensen activeren om zich in hun financiële situatie te verdiepen door het onderwerp van financiën laagdrempelig en bespreekbaar te maken’. Deze visie is het uitgangspunt en de focus van de laatste fase van dit ontwerptraject. Het framework is hier van groot belang om deze focus te verduidelijken. Door de plaatsing van de Driving Forces in het framework en de omschrijvingen van de werelden, is het bij de keuze direct inzichtelijk welke bewegingen we wel, en welke we juist niet meenemen in onze focus.

De keuze is op deze wereld gevallen omdat het consortium ziet dat een groot deel van de Nederlanders zich in deze wereld bevindt. Juist deze grote groep Nederlanders is echter lastig te bereiken en te prikkelen om met hun financiële welzijn voor later aan de slag te gaan. Daarom ervaart het consortium veel enthousiasme om deze wereld, en de doelgroepen daarin, op een vernieuwende manier aan te vliegen.